کلید فیوز هوایی کابل خودنگهدار :

کلید فیوز ها به منظور حفاظت و کنترل قطع و وصل شبکه های هوائی در بین ترانسفورماتور و کابل خودنگهدار فشارضعیف خودنگهدار به کار میروند.

این فیوز‌ها در رنج 160A-415V و 400A- 500V مطابق استاندارد iec 60947-3/en 60947-3 تولید و جهت حفاظت و قطع و وصل شبکه هوایی بکار میروند. عملیات قطع و وصل این تجهیزات با استفاده از یک اهرم مخصوص چوب پرش از روی زمین قابل انجام میباشد. استفاده از این کلید فیوزها در مواردی که امکان نصب تابلوهای زمینی وجود ندارد الزامی است.
تجهیزات مذکور عموماً از نوع چهار پل و با امکان قطع و وصل همزمان سه فاز و روشنایی معابر میباشند. این تجهیزات همچنین عهده دار حفاظت شبکه کابل خودنگهدار در مقابل جریانهای اتصال کوتاه نیز میباشند. از این تجهیزات برای اتصال زمین موقت در حین عملیات و نقاط انتهایی برای رینگ شبکه های فشار ضعیف نیز استفاده میشود.
پوشش پلاستیکی با درجه IP بالا و مقام در برابر اشعه UV بوده و فیوز را در برابر شرایط بد آب و هوایی محافظت می نماید.

این کلید فیوزها علاوه بر وظیفه حفاظت از شبکه کابل خودنگهدار هوایی وظیفه حفاظت در برابر جریان های اتصال کوتاه و تنش های آن را به انجام رسانیده و بعنوان یک نقطه جهت استفاده برای شبکه ارت موقت در مواقع عملیات نیز مورد استفاده قرار میگیرد.ضمنا این نقاط می توانند بعنوان نقاط انتهایی برای رینگ شبکه های فشار ضعیف نیز بکار برده شوند. به طور خلاصه کاربرد های کلیدفیوز در شبکه های خود نگهدار :

1. حفاظت خط اصلی

2.حفاظت خط انشعابی

3.رینگ خطوط اصلی از دو پست مختلف

حفاظت خط اصلی

ابتدای هر فیدر خروجی از پست بایستی متناسب با سطح مقطع، میزان بار مجاز و جریان اتصال کوتاه، کلید فیوز با فیوز مناسب نصب گردد.
مکان یابی بهینه کلیدفیوز هوایی کابل خودنگهدار

حفاظت خط انشعابی
در صورتی که از فیدر اصلی، انشعاباتی طولانی و با بار زیاد (بالاتر از ۱۰۰ آمپر) گرفته شده باشد برای حفاظت انشعاب مربوطه در ابتدای انشعاب از کلید فیوز متناسب با بار انشعاب استفاده می‌شود.  

مکان یابی بهینه کلیدفیوز هوایی کابل خودنگهدار

رینگ خطوط اصلی از دو پست مختلف
در صورتیکه بخواهیم دو فیدر از دو پست مختلف را به صورت رینگ باز داشته باشیم تا از آن برای کاهش خاموشی‌ها استفاده شود می‌توان در محل دو فیدر از کلید فیوز معمولا باز (NO) استفاده نمود.

مکان یابی بهینه کلیدفیوز هوایی کابل خودنگهدار

حفاظت شبکه در محل‌هایی که سطح مقطع شبکه تغییر می‌کند
درصورتی که از فیدر اصلی، انشعاباتی طولانی و با بار زیاد (بالاتر از ۱۰۰ آمپر) گرفته شده باشد برای حفاظت انشعاب مربوطه در ابتدای انشعاب از کلید فیوز متناسب با بار انشعاب استفاده می‌شود.

مکان یابی بهینه کلیدفیوز هوایی کابل خودنگهدار

حفاظت متعدد در شبکه‌های طولانی
در صورت طولانی شدن طول مسیر بایستی برای حفاظت سلکتیو و مناسب در مکان مناسبی در وسط خط کلید فیوز نصب نمود.  

مکان یابی بهینه کلیدفیوز هوایی کابل خودنگهدار

منابع:ایکهربا – برق نیوز

دیدگاهتان را بنویسید